Hol a helye a művészetnek az ESG-univerzumban?

2024. November 08.
101
aib_esg1

Az Art is Business meghívására 2024. november 7-én az ESG és a művészet kapcsolatáról szóló kerekasztal-beszélgetésen vett részt ügyvezetőnk,Gemza Péter. Az Art is Business Connections című eseménysorozatának célja, hogy a művészeti és a vállalati szféra együttműködését érintő aktuális és fontos kérdésekre keresse a választ példaértékű jógyakorlatokon keresztül, a vállalati, kulturális és magánszektor szereplőinek segítségével. A 2024-es év utolsó beszélgetését az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) keretrendszernek szentelték a szervezők azzal a nem titkolt céllal, hogy jó példákat mutassanak fel a művészet ESG-be történő integrálására. 

A beszélgetés résztvevői között olyan vállalati szakemberek kaptak helyet, akik a forprofit oldalról látnak rá a művészeti projektek és a művészek szerepére. Közöttük volt Varga Zsuzsanna (MBH Bank CSR vezetője és ESG kommunikációs szakértő), Major Krisztina (IO Partners tranzakciós igazgatója) és Feuertag Ottó (ESG szakértő, Well minősítési rendszer bevezető), míg a beszélgetést Elek Zsuzsanna (ESG szakértő, Credit Management Group - ESG Solutions) vezette. Nonprofit oldalról Gemza Péter egyrészt a művészeket és művészeti projekteket, másrészt a projektfejlesztő társadalmi innovációs szervezeteket képviselte. 

465742736_1095610115903357_1123256390063158944_n

A kerekasztal-beszélgetés moderátora, Elek Zsuzsanna, felvezetőjében elmondta, az ESG beszámolói kötelezettség fontos lehetőségeket rejt magában, ám nagy terhet is ró a vállalatokra. Az új keretrendszernek megfelelően az eddigi pénzügyi jelentés mellé fenntarthatósági jelentést is készíteniük kell a nagyvállalatoknak, illetve fokozatosan a kötelezettség ki fog terjedni a kisebb méretű cégekre is. A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a művészeti kezdeményezések leginkább az ESG ún. S lábához, vagyis a társadalmi fenntarthatósághoz kapcsolódnak, de bizonyos esetekben meg lehet teremteni a kapcsolatot az E (környezeti) és G (vállalatirányítási) lábakhoz is.

A panelisták egyetértettek abban, hogy a művészet vállalati életbe történő integrálása elsősorban a forprofit szféra nyitottságán múlik, amihez nagyon fontos az ún. vállalati nagykövetek (a művészetek iránt érdeklődő és elkötelezett vállalati szakemberek) megtalálása és a velük való kapcsolatépítés. Ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a művészek részéről is szükség van a kellő nyitottságra és alkalmazkodókészségre, többek között a saját maguk menedzselésének megtanulására és fejlesztésére.  

Gemza Péter a maga részéről kiemelte a SIXAGON-hoz hasonló nonprofit szervezetek szerepét, amelyek képesek az ESG-keretrendszerbe integrálható projektté alakítani és fejleszteni különböző művészeti és kulturális tevékenységeket. Ezek az ún. híd-szereplők (mint amilyen az Art is Business is) nagyon jelentős szerepet játszanak, hiszen mint a művészeti szféra, mind a vállalati szereplők "nyelvét beszélik", és megtalálják közöttük az érték alapú kapcsolódási pontokat. 

Art Is Business, Apollo Galery - 2024-11-07 - Pixolar Photography-8

Az este fontos részét képezte a vállalati jó gyakorlatok megosztása. Ezek között esett szó az MBH Bank Hungarian Art and Business, azaz a HAB kezdeményezéséről, amelyben tematikus, ingyenes kiállításokat, programokat szervez a pénzintézet. Varga Zsuzsanna elmondása szerint a művészet az MBH munkatársainak életében is jelen van, például az iroda különböző helyiségeiben elhelyezett alkotásoknak, vagy a HAB-ba tervezett Afterwork programoknak köszönhetően. Major Krisztina beszámolt arról, hogy az IO Partners elsők között tűzte a zászlajára a művészet integrálását az ingatlanszektorba. "A mi feladatunk, hogy a nagyvállalatoknak, legyenek azok egy irodaház bérlői vagy tulajdonosai, elmagyarázzuk, hogy miért érdemes művészettel foglalkozniuk"  fogalmazott a szakember. 

465598551_1095610065903362_509558069464161529_n

Feuertag Ottó hozzátette, hogy a kérdéskör alapja a mentális egészség, és amennyiben a művek jól eltalált koncepció szerint kerülnek be az irodába, a különböző helyiségekbe, az pozitívan befolyásolja a dolgozók érzelmi világát. "Hosszú út áll még előttünk, nem hónapokba, de évekbe telik, mire mindennek a vállalati kultúrája kiépül – persze csak akkor, ha a cég valóban elkötelezett a fenntarthatóság iránt. És ebben legfontosabb szerepe a vállalat irányítójának van, így a „G” betűnél kell kezdeni a változást – ha itt változást, eredményeket érünk el, akkor már a több területen is könnyebb dolgunk lesz. Itt van szükség igazán a kreativitásra" – zárta a beszélgetést Gemza Péter. 

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása